Sinds het kunstwerk de fly-over in gebruik genomen is verbetert de omgeving aldaar zienderogen. Langs de Robertus Nurksweg – de parallelweg langs de A 200 – is inmiddels een mooie zoom ontstaan met nieuwe bomen. En in het naastliggende driehoekje weiland ziet de oplettende voorbijganger ook al bomenaanplant staan. Compensatie voor de destijds gerooide bomen langs de oude route.

Wat echter een groot probleem blijft, is het voortrazende vrachtverkeer over de Robertus Nurksweg. Een verkeersdrempel wordt gezien als een schans en de snelheden lopen regelmatig op tot boven de 70 km per uur – terwijl 50 km is toegestaan. En dan hebben we het over vrachtauto’s…

Correspondentie en een persoonlijk gesprek van de wijkraad met Sortiva en Eco Support op het PolanenPark heeft wel enige verbetering gebracht, maar de realiteit is dat sommige chauffeurs erg hardleers zijn en regels en overlast aan hun laars lappen. Een chauffeur maakte het zo erg dat een bewoner, die regelmatig te maken heeft met geluidsoverlast, bij een zoveelste kabaalklap achter de vrachtwagen aanging en de bestuurder ter verantwoording riep. Zijn antwoord geeft weinig hoop voor de toekomst: “De bewoners hebben het over zichzelf afgeroepen (!?) door om een drempel te vragen, dus is het jullie probleem, niet het mijne; mijn baas stuurt me op weg met een aanhanger met slechte achtervering en op de zaak zeiken ze alleen maar over overlast…”

De toekomst is dat Sortiva vanaf 2014 verdwijnt en dat er dan verschillende andere – milieuvervuilende – bedrijven voor in de plaats komen. Met een aantal van 2.000 (nu 200) vervoersbewegingen per dag – 75 % af te wikkelen via Haarlem…. Het vervelende is dat de wethouder van Haarlemmerliede laat weten dat naar zijn mening de Robertus Nurksweg geschikt is voor dat vrachtvervoer, terwijl een kind kan zien dat bijvoorbeeld de bocht bij het station Haarlem-Spaarnwoude volstrekt ontoereikend is voor vrachtvervoer: de bussen kunnen nu de draai al niet op de eigen weghelft nemen…

En onze eigen wethouder? Die laat niets van zich horen en ziet het wel op zich afkomen – of op zijn ambtsopvolger natuurlijk… Vreemd toch dat Haarlem regelmatig wordt geconfronteerd met dergelijke tekortkomingen uit het verleden: ten koste van extra geld en heel veel ergernis moeten er dan weer allerlei noodmaatregelen genomen worden. Voorbeelden? De Oudeweg, Reinaldahuis, Waarderbrug, Kruisweg, Voetbalvereniging Haarlem en vele andere.

 Er zijn kennelijk meer mensen hardleers in onze omgeving!

Benny van Buyten 

Comments are closed.

Parkwijk/Zuiderpolder
Parkwijk-Zuiderpolder
april 2024
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930