parkeren2

 

Parkeeroplossingen die nu worden ontwikkeld zijn verouderd op het moment dat ze worden ingevoerd. Dus is het veel verstandiger om eerst te zien hoe de stad er over -zeg- 10 of 20 jaar uitziet en wat dan de behoeftes zullen zijn.

Als we met z’n allen in 2025 of 2035 een autoluwe, autoloze of autovrije binnenstad willen, moeten we nu de bewoners en eigenaren daarvan op de hoogte stellen en ze laten wennen aan het idee dat de binnenstad straks weer voor de bewoners en bezoekers is – en geen openbare parkeerplaats. Eigenaren en bewoners kunnen in financieel opzicht daarop inspelen en het stadsbestuur kan daarop de plannen afstemmen.

Tegelijkertijd eindelijk eens een goed ov-systeem realiseren, grote ondergrondse parkeergarages / transferia meenemen in alle grote plannen voor de stad en om de binnenstad (ontwikkelingen Station Spaarnwoude, Waarderpolder, 023) en het fietsen echt faciliteren (fietssnelwegen, fietsgarages op cruciale plekken en fietsers voorrang bieden boven gemotoriseerd verkeer).Parkeren

Als dat vastligt, dan terugwerken naar nu en uitsluitend nog maatregelen nemen, bouwplannen realiseren en investeren in plannen, die in overeenstemming zijn met het masterplan “Parkeren is vooruitzien…”

En tegelijkertijd de belangen van de burgers behartigen. Dus de juiste parkeernorm hanteren, oneigenlijk gebruik door kantoren of andere “piraten” tegengaan en bovenal stadsbewoners bewust maken dat de auto van statussymbool is verworden tot een eenvoudig, soms onhandig en vaak ook vervuilend vervoermiddel.

Uitstekend openbaar vervoer, fiets en electrische people-mover (als Segway) is de oplossing – auto’s overmatig faciliteren in een woon- en leefomgeving is ouderwets en ongepast.

Dus gemeente: kijk vooruit en zorg voor een schone, veilige en gezonde stad. Parkeren is vooruitzien…

Bernard Felix

Foto’s: webmaster

parkeren1

 

Comments are closed.

Parkwijk/Zuiderpolder
Parkwijk-Zuiderpolder
mei 2024
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031