Logo Haarlem

College komt met maatregelen

Het aantal inwoners in Haarlem groeit. Steeds meer bezoekers komen naar de stad voor één of meer dagen en ook het toerisme neemt toe. Meer mensen betekent ook meer auto’s.

Het college streeft ernaar om de lusten en lasten van parkeren zo eerlijk mogelijk te verdelen en de ruimte in de hele stad optimaal te benutten. Zo kan naast parkeren ook op andere manieren gebruik gemaakt worden van de openbare ruimte.

Het gemeentebestuur probeert dat op een gebruiksvriendelijke, gastvrije manier te regelen en onnodige kosten te vermijden. Dat kan onder andere door gebruik te maken van de kansen die de huidige technieken ons bieden.

Uitvoerbare maatregelen
Parkeren raakt iedereen in de stad. Hoe houden we een prettige en leefbare stad voor zowel de bewoners, de ondernemers en de bezoekers? Een half jaar geleden hebben we een uitgebreid gesprek gevoerd met de stad over de knelpunten en mogelijke oplossingen. De afgelopen maanden zijn de ideeën omgezet naar achttien uitvoerbare maatregelen. Het college wil de raad en de stad meenemen in het proces om te komen tot een pakket met maatregelen die bijdragen aan de leefbaarheid van de stad. Daarnaast dient de combinatie aan maatregelen te voldoen aan de randvoorwaarden zoals gesteld in het plan van aanpak.

Pakketten
Gezien de grote samenhang tussen de maatregelen, zijn ook drie verschillende pakketten samengesteld. Elk pakket heeft zijn eigen invalshoek met de daarbij behorende financiële onderbouwing. Het eerste pakket gaat uit van verbetering van de leefbaarheid; het tweede pakket heeft als basis een verbetering van de exploitatie van parkeren en het derde pakket zoekt vooral naar de balans tussen de verschillende belangen in de stad.

Op het eerste gezicht lijken de pakketten erg op elkaar. Een flink aantal maatregelen komt zelfs in elk pakket voor. Vaak is een maatregel echter op verschillende manieren in te vullen.

Tegengestelde ideeën
Als het gaat om parkeren en de leefbaarheid van de stad, is uit de participatie gebleken dat er verschillende (vaak tegenstrijdige) ideeën leven. Waar de ene bewoner veel waarde hecht aan een aantrekkelijke leefomgeving met minder auto’s op straat, heeft de andere bewoner liever extra parkeermogelijkheden in de buurt. Bewoners zijn het er in het algemeen over eens dat bewoners boven bezoekers van de stad gaan. Ondernemers vinden het daarentegen weer belangrijk dat het voor bezoekers makkelijk moet zijn om te parkeren in de binnenstad tegen een aantrekkelijk tarief. In de pakketten is getracht een juiste balans te vinden tussen alle verschillende belangen die in de stad vertegenwoordigd zijn.

Naast veel verschillende belangen zijn er ook gedeelde belangen naar voren gekomen. De behoefte aan meer (zichtbare) handhaving bestaat in de hele stad. Vooral in de pakketten ‘Leefbaarheid’ en ‘Parkeren in balans’ is extra geld gereserveerd voor handhaving.

Maatwerk
Er zijn ook nog andere doelgroepen in de stad waar in de maatregelen rekening mee moet worden gehouden. Voorbeelden hiervan zijn mantelzorgers, kerken en verloskundigen. Elke doelgroep heeft zijn eigen vraag en dus ook een eigen parkeerbehoefte. In dit soort gevallen is maatwerk gewenst, weliswaar binnen vastgestelde, uniforme kaders.

Financiële onderbouwing
Bij ieder pakket is een financiële onderbouwing toegevoegd. Deze onderbouwingen laten zien wat de mogelijke financiële effecten kunnen zijn van de pakketten. In de onderbouwing is vaak gewerkt met aannames die gebaseerd zijn op verwacht gedrag.

Conclusie
De drie maatregelenpakketten hebben veel overeenkomsten. De samenhang en de setting van de voorgestelde maatregelen maakt ieder pakket echter uniek. Er is geprobeerd een evenwichtige balans te vinden tussen de verschillende beleidsdoelstellingen en de verschillende belangen die spelen in de stad. De tegenstellingen kunnen groot zijn. Wat voor de één een oplossing is, kan voor de ander een probleem blijken. De keuzes die in de verschillende pakketten worden gemaakt, proberen daarin een goede balans te vinden. Van iedereen wordt verwacht dat een steentje wordt bijgedragen aan het oplossen van de parkeerproblematiek. Leefbaarheid wordt niet alleen gemaakt met materiële middelen, maar ook door mensen, hoe deze met elkaar omgaan en hoeveel ruimte ze voor elkaar hebben.

Parkeren

 

Comments are closed.

Parkwijk/Zuiderpolder
Parkwijk-Zuiderpolder
april 2024
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930