Archive for april 6th, 2012

 

Het heeft precies een jaar geduurd, maar inmiddels is duidelijk dat de verkeerssituatie rondom het Reinaldahuis voorlopig blijft zoals die is: druk en rommelig, maar in ieder geval zonder betaald parkeren!

In maart 2011 organiseerde de gemeente – in opdracht van de raad – een bijeenkomst om de mogelijkheden te bespreken ter verlichting van de parkeerdruk rondom het Reinaldahuis. Alle belanghebbenden waren present en konden hun mening geven over 13 alternatieven. Ter vergadering kwamen daar nog 5 opties bij, zodat de ambtenaren aan de slag konden met 18 mogelijkheden. In meer of mindere mate werden die opties gedragen door de betrokkenen.

Alhoewel een terugkoppeling beloofd was, werd de wijkraad – na uitdrukkelijke pressie vanuit de wijkraad – geconfronteerd met een drietal beslissingen: – praten over vervoersmanagement met de medewerkers in het Reinaldahuis, – parkeren bij de moskee en – het invoeren van betaald parkeren.  De wijkraad heeft zich vanaf het begin fel verzet tegen betaald parkeren, met als redenen dat het de parkeerdruk niet oplost en dat het een precedentwerking zou kunnen hebben op andere gedeelten van onze woonwijk.

Tijdens de eerste behandeling in de raadscommissie beheer heeft de wijkraad (mede namens de collega-wijkraden Oost) in haar inspraakreactie gewag gemaakt van de genoemde feiten. Vele politieke partijen waren het eens dat de voorbereiding van de voorgenomen maatregelen niet goed was verlopen. De wethouder werd opgeroepen met een beter uitgewerkt voorstel te komen.

De commissie beheer heeft in de tweede bijeenkomst, begin april, de brief van de wethouder besproken en ook daar is ingesproken door de wijkraad en door de bewonerscommissie van de flats aan de Leonard Springerlaan. Na een korte besprekingsronde van de verschillende partijen stelde de wethouder voor dat er slechts een mogelijkheid overbleef: alles laten zoals het is en – indien de raad in de toekomst een bedrag van circa € 400.000 over zou hebben – op termijn aanpassingen doen aan de Leonard Springerlaan. De wijkraad én de politiek konden zich uitermate goed vinden in deze ‘oplossing’. Geen betaald parkeren en als de nood hoog wordt, dient de raad de portefeuille te trekken…

Wel verbaasde vriend en vijand zich over de radiostilte van het Reinaldahuis zelf: als veroorzaker van het verkeersprobleem mag je toch minstens verwachten dat men deelneemt aan de discussie en met een begin van een oplossing komt. Wellicht gaat er bij de bestuurders van het Reinaldahuis een lichtje op en beginnen ze een fonds om samen met de gemeente te werken aan een oplossing op termijn. Daar zou iedereen – en zeker de wijkbewoner – bij gebaat zijn.

Bernard Felix

 

Sinds het kunstwerk de fly-over in gebruik genomen is verbetert de omgeving aldaar zienderogen. Langs de Robertus Nurksweg – de parallelweg langs de A 200 – is inmiddels een mooie zoom ontstaan met nieuwe bomen. En in het naastliggende driehoekje weiland ziet de oplettende voorbijganger ook al bomenaanplant staan. Compensatie voor de destijds gerooide bomen langs de oude route.

Wat echter een groot probleem blijft, is het voortrazende vrachtverkeer over de Robertus Nurksweg. Een verkeersdrempel wordt gezien als een schans en de snelheden lopen regelmatig op tot boven de 70 km per uur – terwijl 50 km is toegestaan. En dan hebben we het over vrachtauto’s…

Correspondentie en een persoonlijk gesprek van de wijkraad met Sortiva en Eco Support op het PolanenPark heeft wel enige verbetering gebracht, maar de realiteit is dat sommige chauffeurs erg hardleers zijn en regels en overlast aan hun laars lappen. Een chauffeur maakte het zo erg dat een bewoner, die regelmatig te maken heeft met geluidsoverlast, bij een zoveelste kabaalklap achter de vrachtwagen aanging en de bestuurder ter verantwoording riep. Zijn antwoord geeft weinig hoop voor de toekomst: “De bewoners hebben het over zichzelf afgeroepen (!?) door om een drempel te vragen, dus is het jullie probleem, niet het mijne; mijn baas stuurt me op weg met een aanhanger met slechte achtervering en op de zaak zeiken ze alleen maar over overlast…”

De toekomst is dat Sortiva vanaf 2014 verdwijnt en dat er dan verschillende andere – milieuvervuilende – bedrijven voor in de plaats komen. Met een aantal van 2.000 (nu 200) vervoersbewegingen per dag – 75 % af te wikkelen via Haarlem…. Het vervelende is dat de wethouder van Haarlemmerliede laat weten dat naar zijn mening de Robertus Nurksweg geschikt is voor dat vrachtvervoer, terwijl een kind kan zien dat bijvoorbeeld de bocht bij het station Haarlem-Spaarnwoude volstrekt ontoereikend is voor vrachtvervoer: de bussen kunnen nu de draai al niet op de eigen weghelft nemen…

En onze eigen wethouder? Die laat niets van zich horen en ziet het wel op zich afkomen – of op zijn ambtsopvolger natuurlijk… Vreemd toch dat Haarlem regelmatig wordt geconfronteerd met dergelijke tekortkomingen uit het verleden: ten koste van extra geld en heel veel ergernis moeten er dan weer allerlei noodmaatregelen genomen worden. Voorbeelden? De Oudeweg, Reinaldahuis, Waarderbrug, Kruisweg, Voetbalvereniging Haarlem en vele andere.

 Er zijn kennelijk meer mensen hardleers in onze omgeving!

Benny van Buyten 

Parkwijk/Zuiderpolder
Parkwijk-Zuiderpolder
april 2012
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30