Archive for februari 19th, 2016

 

Amsterdamsevaart

 

Beste bewoner,

Met deze nieuwsbrief brengen we u op de hoogte van de voortgang van de opwaardering van de Amsterdamsevaart. Begin februari is de uitwerking van 2 varianten van een schetsontwerp besproken met de klankbordgroepen. Een belangrijke uitkomst van de bijeenkomsten is dat bij bewoners en wijkraad Amsterdamse Buurten een duidelijke voorkeur bestaat voor een 3e variant. De vervolgstap is dat het college van Burgemeester en Wethouders binnenkort een besluit neemt over welke van de 3 varianten wordt uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp en stuurt dit besluit ter bespreking aan de commissie Beheer.

Achtergrond.

Op 10 november 2015 is een eerste schetsontwerp besproken (variant 1) met alle wijkraden in Oost. Dit schetsontwerp is voorgelegd aan het college en de commissie Beheer. Op 25 november 2015 is een informatiebijeenkomst gehouden voor bewoners waar ook een 2e variant is gepresenteerd, met een tijdelijk ‘park’ aan de overzijde van de weg. Na aanleiding van de behandeling in de raadscommissie. Op 2 februari heeft een overleg plaatsgevonden met de klankbordgroep, bestaande uit de wijkraden in Oost, verkeerspolitie, Bomenwacht, Fietsersbond, Connexxion, City Management en provincie, aangevuld met een wijkraadslid van de Amsterdamse Buurten en een overleg met de gezamenlijke wijkraden van Haarlem Oost. Zij hebben zich gebogen over de uitwerking van de schetsen, waarbij zoveel mogelijk is geprobeerd de wensen samen te brengen die uit de informatieavond naar voren zijn gekomen. In beide varianten blijft de ventweg liggen en wordt een aansluiting op de fietssnelweg op de kruising Prins Bernhardlaan Amsterdamsevaart gerealiseerd.

Randvoorwaarden.

Bij variant 1 worden zowel aan de noordelijke als aan de zuidelijke kant een enkele rijstrook verwijderd. Deze variant is gebaseerd op eerder gestelde uitgangspunten, voor optimaal gebruik van het bestaande asfalt en duurzame veiligheidsregelinstallaties, en het beschikbare budget. Indien voor een andere variant wordt gekozen, dient rekening gehouden te worden met consequenties in tijd en geld. Het huidige beschikbare budget is niet toereikend voor het aanleggen van een andere variant. Bij variant 2 wordt het verkeer naar de zuidelijke rijbaan verplaatst en komt de vrijkomende ruimte (‘groen’) aan de noordelijke kant van de weg. Bij de 3e variant rijdt het verkeer op de noordelijke rijbanen en wordt de vrijkomende ruimte (‘groen’) aan de zijde van de ventweg ingericht (zuidelijke kant).Bij het nemen van het besluit wordt rekening gehouden met het feit dat de afwaardering een tijdelijke maatregel is, in afwachting van de uitvoering van de gebiedsvisie Oostradiaal, waarbij een totaal nieuw inrichtingsplan inclusief water en verwijderen van de ventweg aan de orde is. De voorgestelde maatregel houdt dan ook rekening met het zoveel mogelijk gebruik van bestaande materialen om onnodige kosten te voorkomen.

Vervolgtraject.

Nadat het college een besluit heeft genomen zal de raadscommissie Beheer om advies worden gevraagd. Nadat de commissie een besluit heeft genomen zal het voorlopig ontwerp ter besluitvorming worden voorgelegd waarna inspraak volgt.

Meer informatie.

Kunt u vinden op www.haarlem.nl/amsterdamsevaart.  

 

 

Copyright © 2016 Gemeente Haarlem, All rights reserved.

Parkwijk/Zuiderpolder
Parkwijk-Zuiderpolder
februari 2016
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29