Archive for oktober, 2015

Deze werkzaamheden vinden plaats in opdracht van nedtrain. Reden is dat daar een nieuwe hal wordt gebouwd en daarvoor zijn een aantal aanpassingen nodig.

 

Amsterdamsevaart

Van 19 oktober 2015 t/m 18 december 2015 zal er op de Amsterdamsevaart 1 rijbaan voor rechtsaf worden afgesloten van af de Nagtzaamstraat tot aan de Gedempte Oostersingelgracht.

Er blijven nog 2 voorsorteer banen open 1 voor links en 1 voor rechtsaf.

De werkzaamheden die in de berm zullen plaats vinden, zijn het omleggen van de kabels en leidingen en het saneren van bouwgrond.

 

Ter verduidelijking is een tekening .Een aantal verkeersborden kloppen nog niet op deze tekening, zodra ik een duidelijker en definitief beeld heb stuur ik dat na.

 

Bron: gemeente Haarlem

parkeren2

 

Parkeeroplossingen die nu worden ontwikkeld zijn verouderd op het moment dat ze worden ingevoerd. Dus is het veel verstandiger om eerst te zien hoe de stad er over -zeg- 10 of 20 jaar uitziet en wat dan de behoeftes zullen zijn.

Als we met z’n allen in 2025 of 2035 een autoluwe, autoloze of autovrije binnenstad willen, moeten we nu de bewoners en eigenaren daarvan op de hoogte stellen en ze laten wennen aan het idee dat de binnenstad straks weer voor de bewoners en bezoekers is – en geen openbare parkeerplaats. Eigenaren en bewoners kunnen in financieel opzicht daarop inspelen en het stadsbestuur kan daarop de plannen afstemmen.

Tegelijkertijd eindelijk eens een goed ov-systeem realiseren, grote ondergrondse parkeergarages / transferia meenemen in alle grote plannen voor de stad en om de binnenstad (ontwikkelingen Station Spaarnwoude, Waarderpolder, 023) en het fietsen echt faciliteren (fietssnelwegen, fietsgarages op cruciale plekken en fietsers voorrang bieden boven gemotoriseerd verkeer).Parkeren

Als dat vastligt, dan terugwerken naar nu en uitsluitend nog maatregelen nemen, bouwplannen realiseren en investeren in plannen, die in overeenstemming zijn met het masterplan “Parkeren is vooruitzien…”

En tegelijkertijd de belangen van de burgers behartigen. Dus de juiste parkeernorm hanteren, oneigenlijk gebruik door kantoren of andere “piraten” tegengaan en bovenal stadsbewoners bewust maken dat de auto van statussymbool is verworden tot een eenvoudig, soms onhandig en vaak ook vervuilend vervoermiddel.

Uitstekend openbaar vervoer, fiets en electrische people-mover (als Segway) is de oplossing – auto’s overmatig faciliteren in een woon- en leefomgeving is ouderwets en ongepast.

Dus gemeente: kijk vooruit en zorg voor een schone, veilige en gezonde stad. Parkeren is vooruitzien…

Bernard Felix

Foto’s: webmaster

parkeren1

 

Ter voorbereiding op de afwaardering van de Amsterdamsevaart zijn diverse verkeersonderzoeken uitgevoerd en is een voorlopig schetsontwerp gemaakt. Belangrijkste uitkomst van dit onderzoek is dat de Amsterdamsevaart nagenoeg volledig afgewaardeerd kan worden tot 2×1 rijstrook. Dit is een eerste stap naar een nieuwe Amsterdamsevaart: van verkeersader naar verblijfsplek, van invalsroute naar woonstraat. De gemeente hoopt hiermee ook investeerders te lokken om ook de volgende stap te zetten waarin woningen worden gerealiseerd en de vaart terug gebracht wordt. Donderdag 8 oktober is het eerste schetsontwerp besproken in de commissie beheer. Daar was een meerderheid van de commissie voorstander om de plannen verder vorm te geven.

Het college van b&w start nu met het ontwerpproces om de Amsterdamsevaart af te waarderen tot stadsstraat. De afwaardering heeft stad-in al provisorisch plaatsgevonden door het plaatsen van bloembakken, het aanpassen van markeringen en de verkeerslichten. Nadat de uitvoering van de doorstromingsmaatregelen op de Oudeweg plaats hebben gevonden kan de Amsterdamsevaart definitief worden afgewaardeerd.

Hoe nu verder?

De gemeente start met het verder uitwerken van het schetsontwerp tot een voorlopig ontwerp. Hierbij worden verschillende belangenbehartigers, waaronder de wijkraad, uitgenodigd mee te denken. Daarnaast wordt op 25 november een informatieavond gehouden in het ABC Architectuurcentrum. Nadat een voorlopig ontwerp is vastgesteld kunnen alle belanghebbenden inspreken. Uiteraard wordt dan opnieuw een informatieavond georganiseerd. Deze inspraakreacties worden gewogen en al dan niet meegenomen in het definitieve ontwerp.

Lees meer over het ontwerp en de besluitvorming.

 

 BAM Infra voert de komende periode in opdracht van de gemeente Haarlem reparaties uit aan het asfalt in Haarlem. De Gemeente Haarlem heeft het gewenste gemiddelde kwaliteitsniveau van de openbare ruimte vastgelegd. De onderhoudspartij zorgt er in overleg met de Gemeente voor dat de asfaltwegen van Haarlem gemiddeld dit niveau behalen en behouden. BAM Infra gaat de komende weken de grotere schades herstellen. Tegelijk met het onderhoud van het asfalt wordt, waar mogelijk, de markering hersteld ter plaatse van het asfaltonderhoud. Ook worden enkele kleine markeringen hersteld ten behoeve van de verkeersveiligheid of verkeersbesluiten. Er blijven dan nog schades over in wegen die door Haarlem als project worden aangepakt (bijvoorbeeld reconstructies). Dit werk besteedt Haarlem apart uit aan marktpartijen.

 

Wat merkt u langs de openbare weg?

Een deel van de weg zetten we af. Een freesmachine verwijdert de beschadigde asfaltlagen. Asfaltmachines vullen de wegvakken weer aan. De wals maakt het glad en recht. Daarna wordt de markering hersteld. De werkzaamheden duren per locatie hooguit een paar uur. De wegen worden of kortstondig afgesloten, of er staat een kleine afzetting. Afsluitingen en omleidingen kondigen we enkele dagen vooraf aan door middel van borden langs de weg. Bij de kleinere afzettingen wordt u erlangs geleid door verkeersregelaars. Om de verkeershinder te beperken is ervoor gekozen op drukke verkeerswegen de werkzaamheden in de nacht uit te voeren.

 

Start werkzaamheden per gebied

Het onderhoud aan het asfalt begint vanaf maandag 28 september aanstaande en loopt door tot en met 16 oktober.

De volgorde is als volgt: Week van 28 september trottoirs en herstelwerkzaamheden met kleinere afzettingen in alle stadsdelen. Week van 5 oktober herstelwerkzaamheden met afsluitingen en omleidingen in alle stadsdelen. Week van 12 oktober nachtelijke herstelwerkzaamheden.

In de volgende stadsdelen en straten zal onderhoud plaatsvinden:

Waarderpolder/ Oost:

  1. Hofmanweg, Hulswitweg, Kuppersweg, Robertus Nurksweg, Harmenjansweg, Pieter Goedkoopweg, Kruistochtstraat, Ploegspoor, Kartinistraat, Prins Bernhardlaan en Camera Obscuraweg (inmiddels begonnen).

 

Camera Obscuraweg

Kruising Camera Obscuraweg/Robertus Nurksweg

Camera Obscuraweg

Camera Obscuraweg

 

Zuidwest:

Kleine Houtweg, Brouwerskade, Zijlweg, Zuiderhoutlaan, Churchill-laan, Crayenesterlaan, Fredrik Hendriklaan, Linnaeuslaan, Spaarnelaan, Willem de Zwijgerlaan, Frederikspark, Koninginneweg, Dreef, Duinvlietweg, Raamsingel, Gasthuissingel en Wagenmakerslaan.

 

Schalkwijk:

Ceylonpoort, William Boothstraat, Slufterweg, Texelhof, Floris van Adrichemlaan, Briandlaan, Van de Beltstraat, Roordastraat, Louis Pasteurstraat, Aarwinkelweg en Frieslandlaan

Noord:

Van der Aart Sportpark, Ms Jan Gerritzstraat, Plesmanplein, Frans Halsplein, Kennemerstraat, Vergierdeweg, Vondelweg, Plataanstraat en Zaanenlaan

 

Nachtwerk zal plaatsvinden op de volgende locaties:

Prinsenbolwerk, Koudehorn, Gedempte Oude Gracht, Frans Halsplein, Kennemerstraat, Vergierdeweg, Vondelweg, Plataanstraat, Zaanenlaan, Gasthuissingel, Raamsingel, Wagenmakerslaan en Camera Obscuraweg

Merkt u problemen aan de verhardingen op openbaar gebied, dan kunt u dit online melden via Haarlem.nl een melding doen

Bron: gemeente Haarlem

Foto’s: webmaster

 

 

-PERSBERICHT-        Spaarnelanden

 

Haarlem, 7 oktober 2015 Na de zware zomerstorm van afgelopen 25 juli heeft Spaarnelanden zo’n 452 omgewaaide bomen en vele afgebroken takken opgeruimd in Haarlem. Nu dit is afgerond, volgt fase twee: het controleren van de bomen die nog staan.

 

 De eerste prioriteit na de storm was voor Spaarnelanden om de situatie veilig te stellen. Omgevallen bomen en afgewaaide takken die een gevaarlijke situatie konden veroorzaken, zijn als eerste opgeruimd. Daarna volgde het overige stormhout dat in Haarlem lag.

 

Boomveiligheidscontrole Alle 53.000 gemeentelijke bomen in Haarlem krijgen elke vijf jaar een boomveiligheidscontrole. Hierbij is elk jaar een ander stadsdeel aan de beurt, zodat na vijf jaar alle bomen in de vijf stadsdelen zijn gecontroleerd door Spaarnelanden. Dit jaar controleert Spaarnelanden eenmalig alle 53.000 bomen in Haarlem op hun vitaliteit, veiligheid en gezondheid zodat er een goed totaaloverzicht is van de staat van de bomen. Naar verwachting is dit in december 2015 afgerond. Deze controles zijn belangrijk, want ogenschijnlijk gezonde bomen kunnen toch schade hebben die op het eerste oog niet zichtbaar is. Bij een volgende storm heeft zo’n boom een groter risico alsnog om te waaien. Daarnaast controleert Spaarnelanden jaarlijks 3.000 zogenoemde risicobomen. Dit zijn bijvoorbeeld oude monumentale bomen of bomen die op een locatie staan waar ze meer gevaar op kunnen leveren. Deze controle vindt ook op dit moment plaats.

 

Soms is noodkap onvermijdelijk Bij het uitvoeren van de boomveiligheidscontrole komt Spaarnelanden bomen tegen in de openbare ruimte die een direct risico voor de veiligheid vormen. In zo’n geval is de boomspecialist van Spaarnelanden bevoegd om te bepalen of het noodzakelijk is dat de boom direct wordt gekapt. Een dergelijke noodkap is tijdens de huidige bomencontrole tot nu toe diverse keren voorgekomen. In sommige gevallen bleek de zware zomerstorm de oorzaak en in andere gevallen was er een andere reden (bijvoorbeeld ziekte).

 

Informeren over kap Bij een noodkap is er sprake van risico voor de veiligheid. Daarom dient de boom direct of binnen een aantal dagen te worden gekapt. Spaarnelanden informeert de direct omwonenden per brief over de noodkap. Bij het regulier kappen van bomen in de openbare ruimte vraagt Spaarnelanden een kapvergunning aan bij de gemeente Haarlem en hebben mensen zes weken de tijd om bezwaar in te dienen. Via de website van de gemeente Haarlem kunnen inwoners de informatie over reguliere kapvergunningen en noodkap vinden. Daarbij worden aantal, soort en reden vermeld. Voor gekapte bomen in de openbare ruimte, of deze nu regulier of via noodkap zijn geveld, geldt een herplantingsplicht.

 

Particuliere bomen Inwoners van Haarlem zijn zelf verantwoordelijk voor de controle van particuliere bomen. Wanneer zij (nood)kapvergunningen voor bomen op eigen grondgebied willen aanvragen, kan dat bij de gemeente Haarlem.

 

Noot voor redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique van der Velden of Jelka de Roos, afdeling communicatie van Spaarnelanden: communicatie@spaarnelanden.nl, T: 023-7517227 of 023-7517225.

Haarlem, 7 oktober 2015

Geachte leden,

U behandelt  op 8 oktober de Afwaardering van de Amsterdamsevaart. Voor de wijkraad Parkwijk-Zuiderpolder is dit een belangrijke gebeurtenis.

De woonwijk Parkwijk-Zuiderpolder zit ingeklemd tussen de A9, de A200, de A205 en de Prins Bernhardlaan. Aan de noordelijke zijde bevindt zich het bedrijventerrein van de Waarderpolder en de fly-over en aan de oostelijke zijde bevinden zich het Rottepolderplein, bedrijventerreinen als het  PolanenPark en De Liede, alsmede de Polderbaan van luchthaven Schiphol. De bewoners van onze wijk hebben dus letterlijk aan alle kanten te maken met verkeer, vervuiling en voortschrijdende gezondheidsperikelen.

Nu het Afwaarderen van de Amsterdamsevaart aan de orde komt, hechten wij eraan u onze argumenten te laten weten om deze afwaardering onverkort en onveranderd uit te voeren:

  • In 2011 is een motie aangenomen om de Amsterdamsevaart in beide richtingen af te waarderen tot 1 rijstrook. Voor de wijkraad Parkwijk-Zuiderpolder is dit onomkeerbaar; concessies kunnen niet worden aanvaard.
  • Afwaardering is naar de mening van de wijkraad een absolute noodzaak in verband met de gezondheidssituatie van onze wijk (Parkwijk-Zuiderpolder) en van de andere aanpalende woonwijken (Scheepmakersdijk, Amsterdamse Buurten).
  • De fly-over was destijds een pure noodzaak vanwege de zeer slechte situatie ter hoogte van de Amsterdamse Poort. Daardoor is de Oudeweg gekozen als primaire invalsroute voor Waarderpolder, stad en kust. Nu is geen enkele wezenlijke aanpassing bij de Afwaardering Amsterdamsevaart / Gebiedsvisie Oostradiaal meer acceptabel.
  • Daar de Gebiedsvisie Oostradiaal een uiterst belangrijke aanjager voor Haarlem-Oost is, zal op geen enkele wijze het frustreren van deze gebiedsvisie door eventuele aanpassingen bij de Afwaardering Amsterdamsevaart geaccepteerd worden. Graag ziet de wijkraad het water weer terug, worden aan de noordzijde de geplande huizen gebouwd – zeker gezien de verhoogde opgave – en wordt het leefklimaat in heel Haarlem-Oost verbeterd.
  • Totdat de verschillende opgaven volgens de Gebiedsvisie Oostradiaal worden gerealiseerd, zou de Amsterdamsevaart in hoge mate vergroend kunnen worden: bomen, struiken en plantsoenen volgens de ‘ruimtelijke kwaliteitsnorm’.

Op de verbeelding is ook het fietspad langs de Amsterdamsevaart te zien: ter hoogte van de Prins Bernhardlaan is een goede aanpassing noodzakelijk. Graag aandacht voor de breedte van het gehele  fietspad, daar de huidige situatie onduidelijk en onvoldoende is.

Mocht u verdere informatie wensen, dan kunt u natuurlijk contact opnemen met ondergetekende.

Dank voor uw attentie.

Bernard E.N. Felix

Voorzitter Wijkraad Parkwijk-Zuiderpolder

Omdat álle kinderen mee moeten kunnen doen!

 

Wat houdt het in?

Het Jeugdsportfonds en het Jeugdcultuurfonds Haarlem stelt zich ten doel om kinderen

van financieel minder draagkrachtige ouders de kans te geven om toch aan sport of actieve

kunstbeoefening te kunnen doen, terwijl hiervoor thuis geen geld is.

 

De fondsen doen dat door de contributie of lesgeld van de sport of culturele activiteit voor

haar rekening te nemen. Het geld wordt rechtstreeks overgemaakt aan de club/vereniging of

culturele organisatie.

 

Een aanvraag bij het fonds kunnen ouders en kinderen niet zelf doen. Dat kan alleen door een zogeheten intermediairs. Een intermediair is bijvoorbeeld de leerkracht van school, een maatschappelijk werker (Centrum voor Jeugd en Gezin, Haarlem Effect, Stichting Kontext, Loket Haarlem etc.), iemand van Jeugdzorg of Jeugdhulpverlening of de huisarts.

De belangrijkste voorwaarden.

  • Het fonds is bedoeld voor kinderen en jongeren van 4 t/m 17 jaar.
  • Ouder(s) en/of verzorger(s) leven van een uitkering op bijstandsniveau of bevinden zich in een schuldsaneringstraject.
  • Wie de HaarlemPas heeft, komt in aanmerking voor een vergoeding.
  • Ouder(s) en kinderen/jongeren kunnen géén aanvraag doen! Alléén intermediairs.
  • Voor meerdere kinderen uit één gezin kunnen aanvragen ingediend worden.
  • Het Jeugdsportfonds vergoed wat nodig is tot max. € 225,- (contributie + eventueel benodigde sportmateriaal) per kind per jaar.
  • Het Jeugdcultuurfonds vergoed wat nodig is tot max. € 450,- (lesgeld + eventueel benodigde attributen) per kind per jaar.
  • Een aanvraag geldt voor 12 maanden. Daarna kan er opnieuw aangevraagd worden.
  • Het fonds maakt het gevraagde bedrag rechtstreeks over aan de club/vereniging of culturele instelling.

 

Meer informatie of aanvraag indienen?

Ga naar haarlem.jeugdsportfonds.nl of jeugdcultuurfonds.nl/haarlem.

Email: haarlem@jeugdsportfonds.nl.

Telefoon: 06-43121900 op maandag, woensdag en vrijdag van 09.00-15.00 uur.

 

 

 

Om de doorstroming van het busverkeer op de Prins Bernhardlaan te vergroten wordt een extra links-af strook gemaakt. Op de Prins Bernhardlaan met de kruising van de Schipholweg, is het hiervoor nodig om de totale wegbreedte te verbreden. Naast deze doorstromingsmaatregel wordt direct het fietspad verbeterd en het achterstallig onderhoud aan het kruispunt meegenomen in het werk. De komende week ondervindt het verkeer rond de Prins Bernhardlaan hiervan hinder.

Verkeershinder

Vanaf 5 oktober tot 8 oktober 2015 is de rechtsaf-strook op het kruisingsvlak van de Prins Bernhardlaan met de Schipholweg afgesloten van 07.00-16.00 uur. Het verkeer dat rechtsaf de Schipholweg op wil, wordt omgeleid via de Amerikaweg, Boerhaavelaan en Europaweg. Met hulp van een verkeersregelaar wordt de bus van Connexxion doorgelaten zodat passagiers wel snel en tijdig op hun bestemming kunnen aankomen.

Vanaf 8 oktober 07:00 uur tot 11 oktober 2015 ongeveer 16:00 uur zal de hele Prins Bernhardlaan ter plaatse (zowel inrijdend als uitrijdend) worden afgesloten. De omleidingen worden ter plaatse door middel van gele borden aangegeven.

Het kruisingsvlak zelf van de Schipholweg en de Amerikaweg blijven gewoon open en de verkeersregelinstallatie blijft doordraaien om te voorkomen dat er filevorming ontstaat.

Maandag 12 en dinsdag 13 oktober 2015 vinden er nog opruimwerkzaamheden plaats rondom de kruising. Het verkeer kan dan wel weer gewoon over de Prins Bernhardlaan rijden.

Parkwijk/Zuiderpolder
Parkwijk-Zuiderpolder
oktober 2015
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031